Temat niby prosty, a jednak przysparzający o ból głowy wielu.

Czym różni się woda mineralna od źródlanej? Czym jest woda stołowa? Kiedy zastosować wody lecznicze i jak wiele można jej wypić? Co wybrać by przeżyć?!

 

W telegraficznym skrócie na temat rodzajów wód:

 

  • Woda mineralna to najlepszy i najpewniejszy wybór – pewna mineralizacja, pewne „źródła”, regularna kontrola

  • Woda źródlana mikrobiologicznie jest równie bezpieczna jak mineralna (wszystkie przed sprzedażą przechodzą rygorystyczne testy, zarówno na chwile pobrania jak i po przechowywaniu wody w warunkach podwyższonej temperatury), jednak jej skład mineralny może być zmienny

  • Woda stołowa powstaje z połączenia wody mineralnej ze źródlaną

  • Wody lecznicze zawierają b. dużo składników mineralnych (nawet >10000mg/l) w specyficznej konfiguracji, zależnie od rodzaju wody

    • Stosowane są w różnych jednostkach chorobowych, pomagają neutralizować nadmiar kwasu w żołądku, a co za tym idzie likwidować lub minimalizować problem nadkwasoty i zgagi. Są niesamowitym źródłem składników mineralnych, jednak jednocześnie konieczne jest ich limitowane spożycie. W zależności od rodzaju wody (a więc i rozpuszczonych w niej skł. min.) dopuszcza się inne obostrzenia i limity spożycia – wszelkie informacje producent zamieszcza na opakowaniu – sprawdź!

 

 

Oznaczenia które możesz napotkać na opakowaniach wód to m.in.:

obraz1

Jako dodatek mamy jeszcze stopnie nasycenia dwutlenkiem węgla:

  • Wody nienasycone – niegazowane
  • Wody niskonasycone – stężenie do 1500mg/l
  • Wody średnionasycone – 1500-4000mg/l
  • Wody wysokonasycone – >4000mg/l

 

Pytasz po co pić w trakcie treningu? W trakcie upału? Nie chcesz się nadmiernie spocić?

Uwierz, organizm ma głęboko w nosie Twoje chęci, próbuje przeżyć! przegrzanie prowadzi do zaburzenia funkcji fizjologicznych, a finalnie do śmierci – dlatego się pocisz – by odparować nadmiar ciepła, więc nie rób sobie tego, nie ograniczaj możliwości termoregulacji !

 

Sądzisz, że nie musisz pić w trakcie wysiłku bo przecież nadrobisz później? No to patrz!

obraz1

 

 

Warto pamiętać, że woda może być bardzo cennym (a niejednokrotnie i zasobnym!) źródłem takich pierwiastków jak wapń czy magnez!

 

I co nieco w formie video, dla utrwalenia!

 

A na zakończenie – przydatna skala;-) Pamiętajcie, że barwniki żywności (m.in. z buraków czy jagód), suplementacja witaminą C, B-complex czy przyjmowanie niektórych leków może zmieniać zabarwienie moczu – NIE JEST TO ŻADNĄ OZNAKĄ „NIESZCZELNYCH JELIT” JAK LUBIĄ OPOWIADAĆ ZNACHORZY – TZW. „TEST BURACZANY” TO BREDNIA!

 

obraz2

*Dla zainteresowanych zgłębianiem tematu wody -

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA
 z dnia 29 kwietnia 2004 r. 
 w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych  (Dz. U. Nr 120, poz. 1256)

  Na podstawie art. 9a ustawy z dnia 11 maja 2001 r. o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia (Dz. U. Nr 63, poz. 634, z późn. zm.)
Reklamy