Pokrótce postaram się dziś przytoczyć parę argumentów dlaczego warto sięgnąć po kreatynę nie tylko „robiąc masę” jako typowy kark.

No więc – czego możesz spodziewać się po suplementacji kreatyną – tak jako sportowiec, jak i „zwykły szarak” czy osoba dotknięta różnorakimi schorzeniami?

Za powszechną (głównie w środowiskach sportowych) można uznać świadomość, iż przyjmowanie kreatyny w formie suplementu niesie za sobą najczęściej przyrost masy ciała oraz siły mięśniowej. Niejednokrotnie powoduje także podniesienie całkowitej masy ciała i co za tym idzie – zwiększenie obwodów, poprawę szybkości, a czasem także wytrzymałości, czy zwinności. Nie bez wpływu pozostaje także podczas procesu utraty tkanki tłuszczowej – o wszystkich tych efektach wspominałem w osobnym wpisie , dziś natomiast chciałem skupić się na szerszym podejściu do suplementacji keratynowej.

– kreatyna „działa” nie tylko na młodych. Również suplementacja u osób starszych, szczególnie ta podparta treningiem siłowym wpływa na poprawę stanu mięśni (meta analiza obejmowała 357 osób). Poprawie ulega również pamięć, czas reakcji czy zdolności intelektualne osób suplementujących! Ale o tym wspominał już Damian.

  • Wykazano zmniejszenie uszkodzeń DNA powodowanych stresem oksydacyjnym u osób dotkniętych chorobą zwaną „pląsawica Huntingtona” (Tak, to to na co cierpiała 13’tka w House’ie 😉 ).
  • Zarówno w chorobie Huntingtona, jak i Parkinsona podjęto się prób suplementacji kreatyną. Podobnie postąpiono z pacjentami w trakcie rekonwalescencji po długotrwałych udarach mózgu. Żeby nie było za łatwo – owszem, wyniki na ten moment są obiecujące i dobrze rokujące jednak by użyć tu stwierdzenia „można ująć ponad wszelką wątpliwość” – potrzeba większej ilości badań, rzetelnych danych i, przede wszystkim, czasu.
  • Kolejna „nadzieja na kreatynę” w leczeniu POChP (Przewlekła obturacyjna choroba płuc – choroba dotykająca głównie – choć nie tylko – osoby palące – opis choroby) U chorych objętych suplementacją udało się wykazać wzrost FFM (beztłuszczowej masy ciała), a także wydolności oddechowej. Uzyskano także poprawę zdrowia ogólnego. Średni czas chodu wydłużył się w grupie placebo o 48%, a w grupie suplementującej kreatynę o 61%, jednak analiza statystyczna wykazała brak istotności statystycznej tychże wyników.
  • Inną, bardzo zasadną wydawać by się mogło, kwestią jest suplementacja kwasem
    β-metyloguanidynooctowym (kreatyną) w kacheksji (stanie wyniszczenia organizmu spowodowanym przewlekłym głodzeniem, chorobą nowotworową, AIDS etc.) w celach profilaktycznych. Mimo rozbieżnych wyników badań, właściwości kreatyny – zwiększenie uwodnienia komórek oraz przyrost masy ciała (szczególnie beztłuszczowej), zdają się być obiecujące, istotnym jednak aspektem pozostaje fakt bezsprzecznego ustalenia bezpiecznych dawek oraz protokołów przyjmowania środka.
  • Miopatie mięśniowe to zespół schorzeń w przebiegu których nasze włókienka mięśniowe nie pracują odpowiednio. Głównym objawem jest osłabienie, a czasem sztywność, skurcz i zanik tkanki mięśniowej. Właśnie w miopatiach stosowano kreatynę w przebiegu kolejnego z analizowanych przeze mnie badań. U badanych udało się poprawić siłę mięśniową dzięki suplementacji, jednak pojedyncze doniesienia w literaturze nie są wystarczającym potwierdzeniem na bezsprzeczną zasadność stosowania tego suplementu w miopatiach.
  • Praca doktorska Morawska-Staszak obejmowała badania na osobach cierpiących na przewlekłe choroby wątroby. Badała ona m.in. wpływ suplementacji kwasem
    β-metyloguanidynooctowym na całkowity potencjał przeciwutleniający oraz wydolność psycho-fizyczną. Poziom selenu w surowicy, a co za tym idzie – potencjał antyoksydacyjny uległy znacznemu wzrostowi. Również wydolność fizyczna (mierzona dzięki testowi marszowemu – mowa o wskaźnikach t.j. przebyty dystans i tempo chodu) oraz pamięć (krótko- i długotrwała) uległy poprawie!
  • Nadzieje pokładano w kreatynie także podczas badań prowadzonych na starszych kobietach. Badacze mieli nadzieję uzyskać poprawę ich stanu emocjonalnego. Udało się to, jednak wśród wszystkich kobiet podejmujących aktywność fizyczną, a kreatyna okazała się nie mieć tutaj znaczącego pola do popisu.

Jak widać – kreatyna to nie tylko „masa, siła, rzeźba” (choć jej działanie mające skutkować wzrostem siły i masy mięśni akurat sprawdza się wielopłaszczyznowo;-) ). Znajduje ona także zastosowanie w schorzeniach neurodegeneracyjnych, chorobach wątroby czy mięśni. Sądzę, że z upływem lat oraz ilością dostępnych technik i wyników badań – spektrum zastosowania owego suplementu okaże się być jeszcze szersze, a znaczna część lekarzy słysząc „kreatyna” przestanie myśleć, że chodzi o „keratynę” – składnik chociażby włosa, paznokcia czy skóry 😉

Literatura:

  1. Smith R., Agharkar A., Gonzales E.: A review of creatine supplementation in age-related diseases: more than a suplement for athletes. F1000Res. 2014, 3, 222, doi: 10.12688/f1000research.5218.1.
  2. Morawska-Staszak K. Wpływ suplementacji kreatyną na całkowity potencjał antyoksydacyjny oraz wydolność psycho-fizyczną u pacjentów z przewlekłymi schorzeniami wątroby. 2012. Rozprawa doktorska. UM Poznań.
  3. Devries M., Phillips S.: Creatine supplementation Turing resistance training in older adults – a meta-analysis. Med Sci Sports Exerc. 2014, Jun, 46, 6, 1194-1203, doi: 10.1249/MSS.0000000000000220.
  4. Fuld J., Kilduff J., Neder J., Pitsiladis Y., Lean M., Ward S., Cotton M.: Creatine supplementation during pulmonary rehabilitation in chronic obstructive pulmonary disease. Thorax. 2005, Jul, 60, 7, 531-537, doi: 10.1136/thx.2004.030452.
  5. Faager G., Soderlund K. Skold C., Rundgren S., Tollback A., Jakobsson P.: Creatine supplementation and physical training in patiens with COPD: A double blind placebo-cotrolled study. Int J Chron Obstruct Pulmon Dis. 2006, Dec, 1, 4, 445-453.
  6. Sakkas G., Schambelan M., Mulligan K.: Can the use of creatine supplementation attenuate muscle loss in cachexia and wasting? Curr Opin Clin Nutr Metab Care. 2009, Nov, 12, 6, 623-627, doi: 10.1097/MCO.0b013e328331de63.
  7. Alves C., Merege Filho C., Benatti F., Brucki S., Pereira R., de Sa Pinto A., Lima F., Roschel H., Gualano B.: Creatine supplementation associated or not with strenght training upon emotional and cognitive measures in older woman: A randomized double-blind study. PLoS One. 2013, 8, 10, doi: 10.1371/journal.pone.0076301.
  8. D’Antona G., Nabavi S., Micheletti P., Di Lorenzo A., Aquilani R., Nisoli E., Rondanelli M., Daglia M.: Creatine, L-carnitine, and W3 polyunsaturated fatty acid supplementation from health to diseased skeletal muscle. Biomed Res Int. 2014, Article ID 613890, 16 pages, doi: 10.1155/2014/613890.

		
Reklamy